فراخوانده به پیروی از عیسی

خدا بیش از توانایی، برای در دسترس بودن ما ارزش قائل می شود.


مقدمه

چون عیسی در کنار دریاچۀ جلیل راه می­رفت، دو برادر را دید به نامهای شمعون، ملقب به پطرس، و برادرش اندریاس، که تور به دریا می­افکندند، زیرا ماهیگیر بودند. به ایشان گفت: "از پی من آیید که شما را صیاد مردمان خواهم ساخت." آنان بی­درنگ تورهای خود را وانهادند و از پی او شتافتند. چون به راه خود ادامه داد، دو برادر دیگر یعنی یعقوب پسر زبدی و برادرش یوحنا را دید که با پدرشان زبدی در قایق بودند و تورهای خود را آماده می­کردند. آنان را نیز فراخواند؛ ایشان بی­درنگ قایق و پدر خود را ترک گفتند و از پی او روانه شدند.

– متی 4: 18-22

آنگاه عیسی دوازده شاگردش را نزد خود فراخواند و آنان را اقتدار بخشید تا ارواح پلید را بیرون کنند و هر درد و بیماری را شفا دهند. این است نامهای دوازده رسول: نخست، شمعون معروف به پطرس و برادرش اندریاس؛ یعقوب پسر زِبِدی و برادرش یوحنا؛ فیلیپس و بَرتولما؛ توما و متای خَراجگیر؛ یعقوب پسر حَلفای و تَدای؛ شمعون غیور و یهودای اسخریوطی که عیسی را تسلیم دشمن کرد.

– متی 10: 1-4

عیسی پس از مقاومت در برابر شیطان، به نیروی روح از بیابان بیرون آمد. به زودی، مردم از پیِ او روان شدند. اکثر این پیروان، افرادی عادی و معمولی بودند. اما آنها چیزی بسیار غیرعادی و خارق­العاده در عیسی می­دیدند. بعضی امنیت روزمره زندگیشان را ترک کردند تا با عیسی باشند. بعضی از آنها ماهیگیرانی بودند که عیسی به ایشان گفت: "از پی من آیید که شما را صیاد مردمان خواهم ساخت." عیسی از میان پیروانش، یک گروه دوازه نفری را برگزید. آنها را به نام شاگردان عیسی می­شناختند، و حدود سه سال، این شاگردان با او سفر می­کردند و از او می­آموختند. کم­کم آنها نیز از چشم او به دنیا می­نگریستند. این مردان مانند هر پیرو عیسی، آمادۀ چیزی بسیار فراتر از قدرت تصورشان بودند.

– امید، فصل 9

مشاهده و بررسی

عیسی پس از مقاومت در برابر وسوسۀ شیطان، به نیروی روح از بیابان بیرون آمد. او اکنون آماده خدمت زمینی خود بود. طولی نکشید که مردم از پی او روان شدند. عیسی از میان این پیروان، بالاخره گروه کوچکتری را برگزید که به عنوان شاگردان او شناخته می­شدند.1 آنها با هم زندگی می­کردند. او هر روز بوسیلۀ نمونۀ شخصی و بطور شفاهی به ایشان تعلیم می­داد. زندگی خود را سرمایۀ زندگی آنها کرد. وجود آنها را شکل می­داد. و خدا بواسطۀ این شاگردان، کار و جنبشی (یعنی کلیسایی) را آغاز کرد که به تمام معنا در سرتاسر تاریخ بی­نظیر بود.

اگر قرار بود ما گروهی را جمع کنیم تا با تشکیل یک جنبش دنیا را تغییر دهند، احتمالأ دنبال کسانی با توانایی­ها و استعدادهای خارق­العاده می­گشتیم. اما بار دیگر، می­بینیم که اغلب کارهای خدا کاملأ با عملکرد ما متفاوت است. کسانی که عیسی در حقلۀ داخلی شاگردانش قرار داد، مردانی با تحصیلات عالی یا پرنفوذ نبودند. آنها کاملأ افرادی عادی و معمولی بودند. چند نفر از آنها ماهیگیربودند، یکی خراج­گیر، و یکی انقلابی بود. اما عیسی توانایی هریک از آنها را می­دید، و سرانجام خدا با استفاده از آنان چیزی بسیار چشمگیر را بوجود آورد، چیزی که هم امروز و هم تا ابد زنده و پابرجا خواهد ماند.

پرسش و تأمل

  • به نظر شما شاگردان عیسی، مردانی معمولی بودند یا افرادی بزرگ؟ توضیح دهید.
  • بسیاری از نقاشی­های کلاسیک، رسولان مسیح را مانند اَبَرانسان­ها به تصویر کشیده­اند.2 فکر می­کنید این کار چه دلیلی داشته است؟
  • خدا از افراد عادی، مانند شاگردان، استفاده می­کند تا کارهایی فوق­العاده را به انجام رساند. آیا فکر می­کنید خدا می­تواند از شما برای کارهای فوق­العاده استفاده نماید؟ جواب مثبت یا منفی­تان را توضیح دهید؟

تصمیم­گیری و عمل

هرچند شاگردان افرادی استثنایی از نظر انسانی (تحصیلات، ثروت، قدرت و غیره) نبودند، اما چیزی آنها را از سایرین ممتاز می­کرد. آنها مشتاقانه خود را کاملأ در دسترس عیسی قرار دادند. تصمیم گرفتند که زندگیشان را با عیسی سپری کنند.

اگر شما هم می­خواهید مورد استفادۀ خدا قرار گیرید، این درس را از شاگردان بیاموزید و خودتان را در دسترس و تحت اختیار او بگذارید. خدا بیش از توانمندی شما به در دسترس بودنتان اهمیت می­دهد. اگر خود را در دسترس او قرار دهید، او شما را به کار خواهد برد. به همین سادگی.

انجیل مقدس

For Further Study

  • John MacArthur, Twelve Ordinary Men. (W Publishing Group, A Division of Thomas Nelson, Inc., Nashville, Tennessee, 2002). To quote the back cover: “This book…brings you face to face with the disciples as you’ve never seen them before. You’ll walk in their shoes. You’ll understand their doubts and hopes. And you’ll hear the power of Jesus’ words in a whole new way. The message of Twelve Ordinary Men is clear. If Christ can accomplish his purposes through men like these, imagine what He has in store for you!” (http://www.amazon.com/Twelve–Ordinary–Men–John–MacArthur/dp/0849917735). Retrieved October 9, 2006.
  • Who Were the Chosen Twelve? (© Bible Study Site. (http://www.biblestudy.org/question/12-apostles-twelve-disciples.html). Retrieved September 30, 2014. A brief overview of Jesus’ twelve disciples.

Footnote

1Bible Encyclopedia, Disciple. (ChristianAnswers.net, a Ministry of Films for Christ/Eden Communications, 2006).
(http://christiananswers.net/dictionary/disciple.html). Retrieved October 31, 2006.
2Compare these earlier paintings of Christ and His disciples that were downloaded from The Metropolitan Museum of Art’s website
(http://www.metmuseum.org/search-results?ft=christ+and+his+disciples&x=-1392&y=-58) with these more recent renderings: (http://christcenteredmall.com/stores/art/disciples_of_jesus.htm). (Christ–Centered Art, 2006. Web pages copyright © 1998–2006 by Christ–Centered Mall, Inc.). Retrieved October 31, 2006.