گسترش سریع گناه

ضرورت راه حلی که مشکل را دور نگاه دارد.


مقدمه

و چون در صحرا بودند، قائن بر برادرش هابیل برخاست و او را کشت.

– پیدایش 4: 8

باری، زمین در نظر خدا فاسد و آکنده از خشونت شده بود.

– پیدایش 6: 11

با افزایش نوادگان آدم و حوا، گناه نیز گسترش یافت.

– امید، فصل 4

مشاهده و بررسی

داستان فیلم سینمایی علمی-تخیلی بیگانه (Alien)1 دربارۀ یک گروه مسافر فضایی بود که به سیاره­ای برخوردند که ساکنانش نوعی حیات بیگانه و شریرانه داشتند. پس از برخوردی هولناک با شخصیت "بیگانه"، به نظر می­رسید که گروه مسافر با خوبی و خوشی از فاجعه فرار کرده­اند و به سفرشان ادامه می­دهند. ظاهرأ همه چیز عادی به نظر می­رسید، ولی در واقع آن حیات بیگانه به بدن یکی از افراد گروه وارد شده بود. وقتی گروه مسافر در حال خوردن غذا با همدیگر بودند، به طور کاملأ غیرمنتظره، حیات بیگانه که در داخل عضو مبتلا نهفته شده بود، سینه­ او را از داخل شکافت و به آنسوی صحنه هجوم برد.

صحنه­های فیلم هرقدر هم هولناک باشند، به گرد پای قدرت "بیگانه" و آلوده­کنندۀ گناه نمی­رسند. آدم و حوا از باغ بیرون آمدند تا بار دیگر تلاشی در جهت انجام دستور اولیۀ خدا برای "بارور و کثیر" شدن، بکنند (پیدایش 1: 28). اما گناه آنها را مسموم کرده بود، و هرچند همه چیز به نظر "عادی" می­رسید، اما واقعیت این نبود. درست در نسل بعد، زشتی گناه وارد صحنه شد. اولین پسر آدم و حوا، یعنی قائن، با وحشی­گری برادر کوچکترش هابیل را به قتل رساند.

در طول 11 نسل بعدی (آنطور که در پیدایش 5 فهرست­وار آمده)، زمین "در نظر خدا فاسد و آکنده از خشونت شده بود" (پیدایش 6: 11). و خدا "در دل خود غمگین گشت" (پیدایش 6: 6).

حالا که مشغول بررسی گسترش سریع گناه در جهان هستیم، بیایید نگاهی به یک مثال ساده بیندازیم. اکثر مردم با مهره­های مستطیل شکل و کاشی مانند دومینو که با نقطه­گذاری روی یک طرف هرکدام اعداد مختلفی حکاکی شده است، آشنایی دارند. اگر با این مهره­ها آشنا هستید، احتمالأ دیده­اید که مردم آنها را راست و به شکل ستون، پشت سر هم می­چینند. وقتی به اولین مهره تلنگری می­زنند تا بیفتد، همان یک مهره به طور زنجیروار باعث افتادن مهره­های بعد تا آخرین مهره می­شود.

یکی از عظیم­ترین چیدمانهای دومینو از 3 میلیون و هشتصدهزار مهره تشکیل شده بود، که با تلنگر به اولی، همه آنها به ردیف افتادند. یکصد نفر به مدت 3 ماه روزانه 8 ساعت کار کردند تا این چیدمان را بسازند. چیدمان مزبور از 51 پروژه متفاوت، اما مربوط به هم تشکیل شده بود که هرکدام بسیار پیچیده و با ظرافت چیده شده بودند. با افتادن اولین مهرۀ دومینو، واکنش زنجیروار به همه طرف گسترش یافت. در عرض مدت بسیار کمی، تنها چیزی که باقی ماند، یک محوطه بزرگ درهم و برهم بود!

جهانی که خدا آفرید بی­اندازه پیچیده­تر، مستقل­تر و ظریفتر از چیدمان مهره­های دومینو بود. اما درست مانند مثال بالا کوچکترین حرکت اشتباه، پتانسیل ارسال عواقب موجی شکلی را در سرتاسر آفرینش در همۀ زمانها دارد. کوچکترین گناه علیه خدای لایتناهی، عواقبی لایتناهی دارد.2

پرسش و تأمل

هرچند دو مثالی که در اینجا آوردیم در برابر واقعیت موجود ناگویا و ناچیزند، اما در فهمیدن چگونگی افزایش و گسترش گناه، به ما کمک می­کنند. باوجود اینکه همه چیز در صورت ظاهر عادی است، اگر رسیدگی لازم را انجام ندهیم، کوچکترین گناه می­تواند رشد کند و با سرعتی خطرناک گسترش یافته و هرچه را که سر راهش قرار گیرد، از بین ببرد. این موضوع را در آیات کتاب­مقدس که امروز به آنها اشاره کردیم نیز می­بینیم، آیاتی که برخلاف مثالهای ما، چیزی کم از واقعیت ندارند.

آیا موضوع مطرح شدۀ امروز تأثیری بر دیدگاه شما درمورد جدی بودن گناه داشته است؟ اگر جواب مثبت دادید، کمی آن را توضیح دهید.

حالا تصور کنید که شما مسئول تلنگر زدن به اولین مهرۀ دومینوهای چیده شده هستید، و همینکه به اولین مهره تلنگر زدید، ناگهان مسئول نمایش به شما بگوید: "هنوز وقتش نیست، کمی صبر کن!"

چه می­توانید بکنید؟ اگر راه حلی وجود داشته باشد، کاری که باید بکنید به ترتیب زیر است:

1)    از گسترش سریع افتادن دومینوها سبقت بگیرید و آن را متوقف کنید و 2) خرابی بوجود آمده را به حال اول برگردانید. البته چنین راه حلی از لحاظ انسانی ممکن است غیرممکن باشد.

مسئلۀ گناه در جهان حتی پیچیده­تر و دلسرد کننده­تر از مثالی است که در بالا آوردیم. ولی ما نیز محتاج راه حلی برای گناه هستیم که بتواند از آن سبقت بگیرد و خرابی­های آن را به حال اول برگرداند. خوشبختانه خدا چنین راه حلی را تأمین کرده است.

تصمیم ­گیری و عمل

اگر هنوز کاملأ دربارۀ مسئلۀ تمایل به گناه و عدم توانایی­تان برای مقابله با آن تأمل نکرده­اید، حالا درباره­اش بیندیشید. گناه یک مسئلۀ "جهانی" است که در اشخاص نمود می­یابد. یکبار از جی.کی.چِستِرتون، نویسندۀ بریتانیایی پرسیدند: "مشکل این دنیا چیست؟"، او در جواب گفت: "من."3

گفته­های پولس رسول در رومیان 7: 15-25 را بخوانید و ببینید که او چگونه همین موضوع را بیان می­کند، و چه راه حلی برای گناه خود دارد.

.شما همچنین ممکن است بخواهید به خواندن شناخت خدا.

انجیل مقدس

Footnotes

1Alien, Directed by Ridley Scott, Produced by 20th Century Fox and Brandywine Productions Ltd., 1979.
2Edward Payson, Our Sins, Infinite in Number and Enormity (Sermon No.7). (http://www.pbministries.org/articles/payson/the_works_vol_2/sermon_07.htm) Retrieved October 6, 2006. “…we must acknowledge that our wickedness is great, and our iniquities infinite, –absolutely numberless. It is further necessary to show, that our sins are infinite, not only in number, but in criminality; that every sin is, in fact, infinitely evil, and deserving of infinite punishment. It is so, because it is committed against an infinite being, against God, a being infinitely powerful, wise, holy, just and good.” Payson uses Job 22:5 as the basis for this sermon: “Is not your wickedness great, And your iniquities without end?”
3Scott Phillips, Front Page Reflection. (Reformed University Fellowship of Tennessee Tech University, 2006). (http://orgs.tntech.edu/ruf/). Retrieved December 19, 2006.