آفریده شدیم تا به خدا عشق بورزیم و از او محبت ببینیم

تصویری که از خدا دارید، از کجا آمده است؟


مقدمه

زیرا انسان آفریده شد تا به خدا عشق بورزد و از او محبت ببیند.

– امید، فصل 2

مشاهده و بررسی

پیش­فرضی که ما نسبت به هر شخص داریم، تأثیر غیرقابل اجتنابی بر واکنشمان نسبت به او دارد. مثلأ تصور کنید از یکی از همکارانتان می­شنوید که رئیس بخش، از دستتان بسیار عصبانی است، حالا اگر ناگهان ببینید که رئیس مربوطه از در دفترتان وارد می­شود، چه احساسی خواهید داشت؟

یا اگر مشغول رانندگی باشید و به موسیقی مورد علاقه­تان گوش بدهید و اتومبیل پلیس را ببینید که آژیرکشان به شما نزدیک می­شود، آیا ناگهان نگاهتان به سمت سرعت­سنج نمی­رود تا ببینید مبادا سرعتتان بیشتر از سرعت قانونی باشد؟ اگر مثل اکثر مردم باشید، درست همین­کار را خواهید کرد.

به همین ترتیب، پیش­فرض ما نسبت به خدا، تعیین کنندۀ اصلی واکنش فوری­مان به اوست. نقل قول بالا از ویدئوی امید را در یکی از درسهای قبل دیدیم، اما بر آن تأمل نکردیم. از آنجایی که این عبارت ساده بسیار اهمیت دارد، بیایید دوباره نگاهی به آن بیندازیم و دربارۀ معنی­اش تعمق بیشتری کنیم. اگر این عبارت درست باشد، می­تواند تبدیل به پایه و اساس تمامی حقایق دیگری شود که در داستان خدا، بنا بر روایت [ویدئوی] امید، مورد مطالعه و بررسی قرار می­دهیم. اگر اشتباه باشد، دیگر لزومی ندارد به خودتان زحمت دهید که این دروس را دنبال کنید.

استناد به چند آیه از کتاب­مقدس نمی­تواند حق مطلب را دربارۀ عبارت منتخب در بالا، ادا کند. به همین دلیل است که دروس امید، و این راهنمای مطالعه تدوین شدند. فقط وقتی حقیقتأ تمام داستان خدا را همانطور که در کتاب­مقدس برای ما به ثبت رسیده، مورد بررسی قرار دهیم، خواهیم توانست تا حدودی حقیقت آیه­ای مثل 1یوحنا 4: 8 را درک کنیم که به سادگی می­گوید: "خدا محبت است."

لحظه­ای دربارۀ آیۀ بالا بیندیشید. نمی­گوید که خدا محبت می­نماید، بلکه: خدا محبت است. خدا محبت می­کند چون محبت است. خدا هیچ کاری را خارج از محبت خود انجام نمی­دهد، چون محبت کردن در شخصیت او نهفته است.

البته هرچند مطالعه عمیق داستان خدا می­تواند به ما کمک کند تا در درک نظری محبت او رشد کنیم، اما فقط با تجربۀ محبت خدا در پستی و بلندیها، و پیچ و تابهای زندگی­مان است که در عمق وجودمان حقیقت آن را می­فهمیم. نیاز همۀ ما این است که این حقیقت در وجودمان طوری حَک شود که هرگونه تصویر مخدوشی را که ممکن است از خدا داشته باشیم، پاک کند و بجای آن تصویر واقعی و درستی برجا بگذارد. پیش از اینکه خدا را آنچنان که هست بشناسیم، نمی­توانیم آنطور که باید و شاید به او واکنش نشان بدهیم.

پرسش و تأمل

  •  پیش­فرضی که امروز نسبت به خدا دارید چیست؟ آیا او را همچون آن رئیس خشمگین یا پلیس راهنمایی ابتدای این درس می­بینید؟ آیا در نظرتان، خدا پدریا دوستی مهربان است؟ در این لحظه چه پیش­فرضی دربارۀ او دارید؟ لحظه­ای دربارۀ جوابی که می­خواهید بدهید، فکر کنید.
  • تصویری که از خدا دارید، از کجا می­آید؟ این تصویر چه تأثیری بر واکنشی دارد که امروز نسبت به خدا نشان می­دهید؟
  • آیا می­توانید بگویید که در همین لحظه محبت خدا را در زندگیتان تجربه می­کنید؟ دلیل جواب مثبت یا منفی­تان چیست؟ در گذشته چه تجربه­ای داشته­اید که در تجربۀ حال حاضرتان تأثیرگذار است؟

 

تصمیم­گیری و عمل

سئوالات بالا ارزشش را دارد که دقایق بیشتری را به تأمل درباره­شان بپردازید. شاید لازم باشد وقت قابل توجهی را به تأمل دربارۀ این سئوالات و جواب به آنها صرف کنید. می­توانید اگر لازم شد، این تفکراتتان را در دفترچه­ای به طور روزانه ثبت کنید.

از خدا بخواهید تا به شما نشان دهد چگونه تصویر او در ذهنتان خدشه­دار شده است. از او بخواهید تصویری درست از خودش برایتان نقاشی کند. به یاد داشته باشید که طراحی چنین شاهکاری ممکن است یک عمر طول بکشد، اما ارزشش را دارد!

انجیل مقدس