دشمن ناراضی ما

دشمن ناراضی ما

شیطان از انجام هدف خدا راضی نبود. شما چطور؟


مقدمه

پیش از اولین نَفَس آدم، خدا تعداد زیادی موجودات روحانی به نام فرشتگان آفریده بود. به این موجودات قوت و هوشمندی زیادی برای خدمت به خدا بر زمین و در مکانی آسمانی به نام بهشت داده شده بود.

به یکی از فرشتگان قدرت بیشتری از سایرین سپرده شد.

این فرشته که امروز او را به نام شیطان می­شناسیم از انجام هدفی که برای آن آفریده شده بود، رضایت نداشت.

او می­خواست جای خدا بنشیند.

پس شیطان دشمن خدا شد، و تعداد زیادی از فرشتگان را در سرپیچی از خدا رهبری کرد.

به این ترتیب شیطان از موقعیت خاصی که نزد خدا داشت، بیرون افکنده شد.

- امید، فصل 2

مشاهده و بررسی

کتاب­مقدس و سری درسهای امید می­گویند که ما یک مدعی، یک خصم، یک دشمن در این زندگی داریم. امروز او را شیطان می­خوانند. روایتهای زیادی در کتاب­مقدس دربارۀ داستان آفرینش و سقوط شیطان وجود ندارد. اما تعداد متن­های موجود، برای نشان دادن آنچه خدا می­خواهد دربارۀ این فرشتۀ سقوط کرده بدانیم، که خدا را به چالش کشید،  کفایت می­کند. 

بسیاری از دانش­پژوهان کتاب­مقدس در اشاره به سقوط شیطان به اشعیا 14: 12-14 و حزقیال 28: 12-18 اشاره می­نمایند. با وجود اینکه این دو متن به طور عام اشاره به پادشاهان بابل و صور دارند، اما بسیاری معتقدند که معنای دومی هم در آنها هست که اشاره به شیطان دارد، یعنی قدرت روحانی­ای که از آن پادشاهان حمایت می­کند.1

این متون نشان می­دهند که خدا چیزی را از شیطان دریغ نکرد، اما شیطان راضی به انجام هدفی نبود که برایش آفریده شد. او برای ابراز نارضایتی­اش، دست به شورش زد و با این کار، هرچه داشت از دست داد. در واقع شیطان تبدیل به منفورترین موجود در تمامی آفرینش گردید، و پایان کار او آنطور که به زودی خواهیم دید، حتمی و فجیع خواهد بود. او مخالفت با خدا را برگزید!

پرسش و تأمل

آیا شما می­دانید برای چه هدفی آفریده شده­اید؟ اگر می­دانید، آیا با خشنودی آن را انجام می­دهید؟ بسیاری از مردم چنین نیستند. به آیات زیر درمورد آفرینش هدفمندتان توجه کنید:

"زیرا باطن مرا تو آفریدی؛ تو مرا در رحم مادرم در هم تنیدی. تو را سپاس می­گویم، زیرا عجیب و مهیب ساخته شده­ام؛ اعمال تو شگفت­انگیزند، جان من این را نیک می­داند. استخوانبندی­ام از تو پنهان نبود، چون در نهان ساخته می­شدم. آنگاه که در ژرفای زمین تنیده می­شدم، دیدگانت کالبد شکل ناگرفتۀ مرا می­دید. همۀ روزهایی که برایم رقم زده شد در کتاب تو ثبت گردید، پیش از آنکه هیچ یک هنوز پدید آمده باشد. خدایا، اندیشه­های تو برایم چه ارجمند است! جملۀ آنها چه عظیم است! (مزمور 139: 13-17)

"زیرا ساختۀ دست خداییم، و در مسیح عیسی آفریده شده­ایم تا کارهای نیک انجام دهیم، کارهایی که خدا از پیش مهیا کرد تا در آنها گام برداریم." (افسسیان 2: 10)

در این قسمتهای کتاب­مقدس می­بینیم که خدا ما را آفرید- و به هدفی آفرید.

  •  آیا هدفی رضایت­بخش­تر از آنچه برایش ساخته­ شده­اید، در تصور خود دارید؟
  • از نمونۀ شیطان چه چیزی می­آموزیم؟ خدا او را نیز برای انجام هدفی آفرید، اما او از آن سرپیچی کرد و به دنبال نقشۀ خود رفت.
  • چرا ممکن است یکنفر به خدا بگوید: "من نمی­خواهم کسی باشم که مرا ساخته­ای؟"

تصمیم گیری و عمل

اگر در کشمکش با نقشه­ای هستید که خدا برای زندگیتان دارد، شاید لازم باشد درد دلی صمیمانه با آفریننده­تان بکنید. نقشۀ او برای شما همواره بهتر از هرچیزی است که تصورش را دارید، همانطور که در آیه زیر این دلگرمی را می­یابیم:

"زیرا فکرهایی را که برای شما دارم می­دانم، که فکرهای سعادتمندی است و نه تیره­بختی، تا به شما امید بخشم و آینده­ای عطا کنم" (ارمیا 29: 11).

اگر هنوز چیزی از هدف خدا از زندگیتان نمی­دانید، از خودتان بپرسید: "من چقدر خدا را می­شناسم؟" چون درک هدف زندگی، با شناختن کسی آغاز می­شود که این هدف را برایتان تعیین کرده است. اگر هرگز قدمی برای شناختن واقعی او برنداشته­اید، همین حالا کمی وقت صرف خواندن یا مرور مطالبی کنید که برایتان در انتهای این راهنمای مطالعه در بخش شناخت خدا نگاشته­ایم.

شاید تا حدود زیادی از هدف خدا برای زندگیتان آگاهید، اما احساس می­کنید راضی به انجام آن نیستید. شاید هم از آن هدف بخاطر ترس یا غرورتان فرار می­کنید. دوست عزیز، مرتکب همان اشتباهی که شیطان کرد، نشو. خدا درسی برای تو دارد. در رشد ارتباطی که با خدا داری، کوشا باش و بدان وقتی با خوشی پذیرای او شوی: "او مراد دلت را به تو خواهد داد. راه خود را به خداوند بسپار، و بر او توکل کن، که او عمل خواهد کرد" (مزمور 37: 4-5).

انجیل مقدس

Footnotes

1Charles C. Ryrie, Basic Theology (Victor Books, A Division of Scripture Press, Wheaton, Illinois, 1988, pp. 141–143).