در طلب برکت، نه برکت دهنده

حتی امروزه، مردم برکت را به برکت دهنده ترجیح می دهند.


مقدمه

 آنگاه چشمان نابینایان گشوده خواهد شد، و گوشهای ناشنوایان باز خواهد گشت.

آنگاه لنگان چون غزال جست و خیز خواهند کرد، و زبان گنگ شادمانه خواهد سرایید.

– اشعیا 35: 5-6

سپس عیسی با شاگردان خود به سوی دریا کناره جست. انبوهی از جلیلیان نیز در پی او روانه شدند. نیز، گروهی بسیار از مردم یهودیه و اورشلیم و ادومیه و نواحی آن سوی رود اردن و حوالی صور و صیدون، چون خبر همۀ کارهای او را شنیدند، نزد وی آمدند. به سبب کثرت جمعیت، عیسی به شاگردان خود فرمود قایقی برایش آماده کنند، تا مردم بر او ازدحام نکنند. زیرا از آنجا که بسیاری را شفا داده بود، دردمندان بر او هجوم می­آوردند تا لمسش کنند.

– مرقس 3: 7-10

اخبار مربوط به عیسی به سرعت در سرتاسر آن سرزمین پخش می­شد. صدها سال پیش از آن، یک پیامبر عبرانی نوشته بود که با آمدن رهانندۀ موعود خدا، کوران خواهند دید، ناشنوایان خواهند شنید، لنگان مثل غزالها جست و خیز خواهند کرد، گُنگان با شادی فریاد خواهد کرد و خبر خوش اعلام خواهد شد! کسانی که به رهانندۀ موعود خدا امید بسته بودند، می­پرسیدند: "آیا عیسی همان رهاننده است؟ بسیاری بیش از تأمل بر اینکه او کیست، کارهایش توجه­شان را جلب می­کرد.

– امید، فصل 9

مشاهده و بررسی

وقتی عیسی با سفر به اطراف و اکناف آن سرزمین، مشغول تعلیم و انجام معجزات بود، اخبار مربوط به او به سرعت پخش می­شد. از مرقس 3: 7-10 متوجه می­شویم که انبوه زیادی از مناطق مختلف که دربارۀ کارهای عیسی چیزهایی شنیده بودند، نزد او آمدند. اما با کمی تأمل بر این آیه، به نیت آنها توجه کنید.

آنها چیزی از او می­خواستند. آمده بودند تا شفا یابند، اما عیسی می­خواست به آنها دربارۀ خودش تعلیم بدهد. همانطور که در این آیه می­خوانیم، او بسیاری را شفا بخشید، اما اشتیاق اصلی او شفای امراض فیزیکی نبود. طبق گفتۀ رِی ستِدمن، معلم کتاب­مقدس: "او مأموریت بزرگتری داشت، می­خواست کلام خدا را به آنها تعلیم دهد و موعظه کند تا جراحتهای قلبی و روحی­شان را شفا ببخشد."1 جمعیت بزرگ مردم این کار را بسیار مشکل می­کردند، زیرا تمرکز اصلی آنها شفای جسمی بود. امروز نیز همین اتفاق می­افتد، جمعیتهای بزرگ مردم به جای شخص عیسی، مصرانه خواستار قدرت او هستند. عیسی با پیش­بینی این موضوع، به شاگردان فرمود راهی برای فرار از این موضوع پیدا کنند. وقتی مردم هجوم آوردند تا او را لمس کنند، و نمی­گذاشتند به تعلیم ادامه دهد، او با قایقی از آنجا دور می­شد. در متی 13: 1-5، مرقس 4: 1 و لوقا 5: 3، می­بینیم که عیسی از درون قایق تعلیم می­داد.

به آنچه واقعأ در این داستان اتفاق افتاد، توجه کنید. مردم چیزی از عیسی می­خواستند و آن شفای جسمی­شان بود. این خواستۀ آنها اشتباه نبود، اما آنقدر برایش اولویت قایل بودند و عیسی را برای رسیدن به آن تحت فشار می­گذاشتند که نهایتأ نمی­توانستند به خواسته­شان برسند. آنها بیش از برکت دهنده به دنبال برکت بودند.

پرسش و تأمل

  • آیا فکر می­کنید با کسانی که با هدف شفا یافتن به دنبال عیسی بودند، تفاوت دارید؟ دلیل جواب مثبت یا منفی­تان را توضیح دهید.
  • آیا میان این داستان و روش مردم در نزدیک شدن به عیسی در زمان حاضر، تشابهی می­بینید؟ توضیح دهید.
  • آیات زیر را بخوانید و بر آنها تأمل کنید. این آیات درمورد کسانی که در طلب خدا و هدایای او هستند چه می­گویند؟

تصمیم­گیری و عمل

به دنبال کمک، شفا یا برکت بودن از خدا کار اشتباهی نیست. در متی 7: 9-11 اینطور می­خوانیم: "کدام­یک از شما اگر پسرش از او نان بخواهد، سنگی به او می­دهد؟ یا اگر ماهی بخواهد، ماری به او می­بخشد؟ حال اگر شما با همۀ بدسیرتی­تان، می­دانید که باید به فرزندان خود هدایای نیکو بدهید، چقدر بیشتر پدر شما که در آسمان است به آنان که از او بخواهند، هدایای نیکو خواهد بخشید."

خدا، به عنوان پدر آسمانی ما، برکت دادن را دوست دارد. در واقع، وقتی برای ما کاری می­کند که از دست خودمان برنمی­آید، اوست که جلال می­یابد. اما سئوال اصلی که بعد از مطالعۀ درس امروز باید بپرسیم این نیست که آیا طالب برکت خدا بودن، خوب است یا نه. مسئلۀ اصلی این است که کدام برای ما ارجحیت دارد، برکت یا برکت دهنده؟

"بلکه نخست در پی پادشاهی خدا و عدالت او باشید، آنگاه همۀ اینها نیز به شما عطا خواهد شد."
– متی 6: 33

"از خداوند لذت ببر، و او مراد دلت را به تو خواهد داد."
– مزمور 37: 4

انجیل مقدس

Footnotes

1Ray Stedman, The Dimming of the Light, from his sermon series The Servant Who Rules. (© Ray Stedman Ministries, 2010). (http://www.raystedman.org/new-testament/mark/the-dimming-of-the-light). Retrieved August 2013.