اهمیت رستاخیز – بخش 1

اگر عیسی از مردگان برنمی خاست، چه می شد؟


مقدمه

(آیۀ 14) و اگر مسیح برنخاسته، هم وعظ ما باطل است، هم ایمان شما.

(آیۀ 15)  بعلاوه، برای خدا شاهدان دروغین محسوب می­شویم، زیرا دربارۀ او شهادت داده­ایم که مسیح را از مردگان برخیزانید، حال آنکه اگر مردگان برنمی­خیزند، پس خدا او را برنخیزانیده است.

(آیۀ 16)  زیرا اگر مردگان برنمی­خیزند، پس مسیح نیز برنخاسته است.

(آیۀ 17) و اگر مسیح برنخاسته، ایمان شما باطل است و شما همچنان در گناهان خود هستید.

(آیه 18) بلکه آنان نیز که در مسیح خفته­اند، از دست رفته­اند.

(آیۀ 19) اگر تنها در این زندگی به مسیح امیدواریم، حال ما از همۀ دیگر آدمیان رقّت­انگیزتر است.

1قرنتیان 15: 14-19

مشاهده و بررسی

در متن بالا از کتاب­مقدس، پولس رسول با بیانی بسیار قوی، بر اهمیت رستاخیز تأکید می­کند. پولس به دقت موضوع را موشکافی می­نماید و می­گوید اگر عیسی از مردگان برنخاسته باشد، دستکم شش موضوع صحت خواهد داشت:

  1. موعظۀ ما دربارۀ عیسی و پیام او باطل است (آیه 14)
  2. ایمان ما به عیسی و پیام او اساسی ندارد و بنابراین بی­ارزش است (آیه 14، 16)
  3. کسانی که پیام عیسی را اعلام می­کنند، دروغگو و شاهدان علیه خدا، یعنی اساسأ کفرگو هستند (آیه 15)
  4. ما همچنان نومیدانه در بند قدرت گناه هستیم (آیه 16)
  5. همه ما محکوم به مرگ هستیم و مرگ تا ابد ما را از عزیزانمان جدا می­کند (آیه 18)
  6. اگر به یک دروغ امید بسته و زندگیمان را وقف آن کرده باشیم، افراد رقت­انگیزی بیش نیستیم (آیه 19)

دانش­آموختگان کتاب­مقدس از زمان پولس تا به حال بر این موضوع تأکید کرده­اند که آنچه عیسی بر صلیب به انجام رسانید فقط هنگامی معنا می­یابد که با رستاخیزش ادامه یابد! در این درس، و درس بعد با نگاهی مبسوط به بحث و استدلال پولس، به اهمیت رستاخیز می­پردازیم.

موعظۀ پولس، همانطوری که به او و سایر رسولان (حلقۀ داخلی شاگردان عیسی) آشکار شد، تمامأ بر اساس آنچه عیسی ادعا می­کرد، استوار بود. عیسی بارها ادعا کرد که سه روز پس از برصلیب شدن، از مردگان برخواهد خاست.1 اگر سخن عیسی دربارۀ این موضوع ساختگی بود، هرچه می­گفت مورد شک و تردید قرار می­گرفت و بدتر از آن نمی­توانست خدا باشد، چون خدا دروغ نمی­گوید.

در دنبالۀ این استدلال، اگر ما به یک دروغ ایمان می­آوردیم، نه تنها ایمانمان باطل و بی­ارزش بود، بلکه برای انجام چنین کار بی­مایه­ای، رقت­انگیز بودیم. در طول زمان، مردم از خودگذشتگی­های زیادی کرده­اند، در سختی­ها پایداری نموده­اند و بخاطر ایمانشان به عیسی متحمل مرگهای بی­رحمانه­ای شده­اند.2 اگر عیسی از مردگان برنخاسته بود، آنگاه همۀ اینها بخاطر هیچ بود! بعلاوه، ایمان به چنین دروغی نه تنها این مردمان را به قربانیانی رقت­انگیز، بلکه به افرادی تبه­کار تبدیل می­کرد.

اگر عیسی کسی نیست که ادعا می­کند، آنگاه کسانی که به نام او موعظه می­کنند، از دو جهت تقصیرکارند. همانطور که در بالا دیدیم، آنها مقصر به هدایت دیگران به بیراهه­اند، و همچنین نسبت به خدا تقصیرکارند. از درس 49، به یاد آورید که رهبران دین یهود، هنگامی که او ادعا کرد کاری را انجام می­دهد، یعنی آمرزش گناه، که فقط خدا قادر به انجام آن است، عیسی را متهم به کفرگویی کردند. کفرگویی اساسأ به معنی سخن گفتن برعلیه خدا، صحبتی شرارتبار دربارۀ خدا، و یا ادعای خدا بودن، است. اگر عیسی از مردگان برنخاسته بود، آنگاه کسانی که بشارت او را اعلام می­کردند، اساسأ در گناه کفرگویی شریک بودند.

در همۀ اینها مفهومی نهفته است که تا بحال به آن اشاره نکرده­ایم، اما عمیقأ حائز اهمیت است. اگر عیسی اعتبارش را از دست بدهد، آنگاه شیطان پیروزمند بیرون می­آید و قدرتش همچنان شکست­ناپذیر خواهد ماند.

اگر این طرز تفکر به نظر شما بیش از اندازه سیاه­نمایی می­آید، متوجه باشید که پولس در 1قرنتیان 15: 14-19 دقیقأ می­خواهد به همین موضوع برسد. اگر عیسی بر مرگ چیره نشده باشد، پس دیگر امیدی باقی نیست! اما ستایش بر خدای قادر متعال، فرمانروای آسمان و زمین، زیرا عیسی برخاسته است! اگر به نظرتان لازم می­آید، یکبار دیگر درس قبل را درمورد اثبات رستاخیز مرور کنید و بگذارید در وجودتان جا بیفتد.

پرسش و تأمل

  • آیا به نظرتان بیش از اندازه استدلال پولس را در مورد اهمیت رستاخیز عیسی بزرگنمایی کردیم؟ دلیل جواب مثبت یا منفی­تان چیست؟
  • به غیر از عیسی، هیچکدام از پایه­گذاران ایمان­های دیگر، از مردگان برنخاسته­اند. بنا بر تجربه شما، وقتی مردم دربارۀ ادیان جهان صحبت می­کنند، آیا این حقیقت هرگز مورد بحث قرار می­گیرد؟ دلیل جواب مثبت یا منفی شما چیست؟
  • آیا این درس به هر صورت، تأثیری در دید شما نسبت به رستاخیز داشته است؟ کمی توضیح دهید.

تصمیم­گیری و عمل

1پطرس 3: 15 می­گوید که ما باید همواره آماده باشیم تا هر کس دلیل امیدی را که در ماست بپرسد، او را پاسخ گوییم، اما به نرمی و با احترام. البته، امیدی که در ما وجود دارد، همانا عیسی است، اما همانطور که مشاهده کردیم، این امید منوط به رستاخیز اوست. اگر به عیسی ایمان دارید، آمادۀ توضیح دادن دربارۀ این موضوع باشید که به چه دلیل ایمانتان به رستاخیز او به عنوان یک واقعیت، معقول است.

اگر همچنان نسبت به رستاخیز عیسی مشکوک هستید، درس گذشته را مرور کنید و برخی از اطلاعات فهرست شده در زیر منابعی برای مطالعه بیشتر را بررسی نمایید. ارزشش را دارد.

انجیل مقدس

For Further Study

Footnotes

1Matthew 16:21; Mark 8:31; Luke 9:22; Matthew 17:22-23; Mark 9:31; Matthew 20:17-19; Mark 10:32-34; Luke 18:31-34; John 2:19-21; John 16:16-23; Matthew 12:40
2John Fox (1516–1587) and William Byron Forbush, Editor. Fox’s Book of Martyrs, A history of the lives, sufferings and triumphant deaths of the early Christian and the Protestant martyrs. (© Christian Classics Ethereal Library). (http://www.ccel.org/f/foxe/martyrs/home.html). Retrieved November 29, 2006.