دو درخت – دو راه

دو طرز برخورد با خدا – عملکردها و فیض


مقدمه

و یهوه خدا همه گونه درختان چشم نواز و خوش خوراک را از زمین رویانید. درخت حیات در وسط باغ بود، و نیز درخت شناخت نیک و بد... و یهوه خدا آدم را امر کرده، گفت: "تو می توانی از هر یک از درختان باغ آزادانه بخوری؛ اما از درخت شناخت نیک و بد زنهار نخوری، زیرا روزی که از آن بخوری به یقین خواهی مرد."

– پیدایش 2: 9، 16-17

در وسط آن باغ، دو درخت بودند.
یکی درخت حیات، و دیگری، درخت شناخت نیک و بد.
خدا به آدم گفت می تواند از هریک از درختان باغ بخورد، اما مبادا از درخت شناخت نیک و بد بخورد، زیرا اگر این کار را بکند به یقین خواهد مرد.

– امید، فصل 2

مشاهده و بررسی

تا به حال در داستان خدا، فقط شاهد صحنه­های درام بودیم، نه تقابلی. خدا آدم و حوا را آفرید و آنها را در باغ زیبایی قرار داد که همۀ نیازهای آنها را برطرف می­کرد. اما دو درخت در وسط آن باغ بودند. یکی حیات می­بخشید، و دیگری موجب مرگ می­شد؛ ابتدا مرگی روحانی و در نهایت مرگ جسمانی.

دانش­آموختگان کتاب­مقدس در سرتاسر تاریخ، معنای این دو درخت را بررسی کرده­اند. اکثر آنها  توافق دارند که این درختان نمایندۀ دو رویکرد متفاوت به خداست.1 درخت شناخت نیک و بد را نمایانگر تلاش انسان برای رسیدن به خدا و جلب رضایت او از طریق کوششهای انسان می­دانند، که اغلب بوسیلۀ دانش آموختن و تلاش برای انجام آنچه درست است، انجام می­گیرد. کتاب­مقدس می­گوید انتهای این رویکرد مرگ است.2

اما درخت حیات، طبق آنچه ژان کالوین الهیدان می­گوید، به انسان یادآور می­شود که "زنده است، نه بوسیلۀ قدرت خودش، بلکه بخاطر مهربانی خدا؛ و زندگی یک فضیلت ذاتی نیست، بلکه از خدا سرچشمه می­گیرد."3 درخت حیات نمایانگر رحمت حیات­بخش خداست- رحمتی که ما استحقاقش را نداریم و نمی­توانیم کسب کنیم، بلکه فقط با فروتنی و شکرگزاری می­توان به آن دست یافت.

در درس قبل، دیدیم که هدف از زندگی انسان، جلال دادن (تجلیل و تکریم) خدا و بهره­مندی جاودانی از اوست. در خاتمه گفتیم که اجرای این هدف مربوط به کارهایی که برای خدا می­کنیم، نمی­شود، بلکه بیشتر مربوط است به آنچه او در نتیجه ارتباطمان با وی، انجام می­دهد. اگر فکر می­کنید که موضوع این درس مشابه درس قبل است، حق دارید. تضاد میان اتکا به خود و اتکا به خدا موضوعی است که اغلب در سراسر داستان خدا به چشم می­خورد.

پرسش و تأمل

چرا مردم اینقدر در زندگی و ارتباطشان با خدا جد و جهد می­کنند؟ چرا بسیاری از مردم درخت شناخت نیک و بد را انتخاب می­کنند، نه درخت حیات را؟ اغلب اوقات به این دلیل که هرگز خبر خوش رحمت حیات بخش خدا را که شما اکنون می­شنوید، نشنیده­اند. شاید هم شنیده­اند و تمایل یا توانی برای پذیرش خدا ندارند. حتی کسانی که واقعأ علاقمند به شناخت و پیروی از خدا هستند، ممکن است به دام خوردن از درخت شناخت بیفتند.

در حالیکه مشغول بررسی این دو درخت در درس امروز هستید، از خودتان بپرسید: "من تا بحال از کدام خورده­ام؟"

تصمیم­گیری و عمل

خوردن از درخت حیات بوسیلۀ ارتباط یافتن با خدا آغاز می­شود. اگر هنوز نوعی ارتباط صمیمانه و شخصی با خدا ندارید که از نیکویی او نسبت به خودتان در زندگی و فراتر از آن آسوده خاطر باشید، همین حالا مدتی را صرف بخش شناخت خدا در انتهای همین راهنمای مطالعه کنید. خدا علاقمند است که او را بشناسید و راهی را برای این منظور مهیا کرده است.

اگر ارتباطی شخصی با خدا دارید، اما به دام زندگی به قوت خودتان افتاده­اید، همین حالا کمی وقت را صرف تشخیص چیزهایی کنید که شما را از توکل به خدا بازمی­دارند، قسمتهایی از زندگیتان که با جد و جهد و تلاشهای خودتان پیش می­رود. برای یافتن کمک بیشتر، به بخش رشد در خدا، مراجعه کنید.

انجیل مقدس

Footnotes

1Watchman Nee, “The Choice That Confronted Adam” from his book The Normal Christian Life. Copyright Angus Kinnear 1961, Kingsway Publications, Eastbourne, England. (http://www.ccel.org/ccel/nee/normal.xi.iii.html). Retrieved October 4, 2006.
2Romans 8:5-13
3John Calvin, Institutes of the Christian Religion 1.1.2