پوششی برای گناه

پوششی برای گناه

قربانی ها گناه را می پوشاند، ولی آن را از بین نمی برد.


مقدمه

این مسکن و تمام اسباب آن را درست مطابق طرحی که به تو نشان خواهم داد، بسازید.

– خروج 25: 9

هر روز جهت کفاره، گوساله­ای را به رسم قربانی گناه تقدیم کن، با کفاره کردن برای مذبح آن را طاهر ساز؛ آن را مسح کن تا تخصیص گردد.

– خروج 29: 36

در آنجا با بنی اسرائیل ملاقات خواهم کرد و آن مکان به واسطۀ جلال من تقدیس خواهد گشت. بدین سان من خیمۀ ملاقات و مذبح را تخصیص می­کنم و نیز هارون و پسرانش را تخصیص می­کنم تا برای من کهانت کنند. آنگاه در میان بنی اسرائیل ساکن خواهم شد و خدای ایشان خواهم بود.

– خروج 29: 43-45

خدا می­دانست قوم بخاطر گناهی که بشریت را فاسد گردانیده، قادر به نگاه داشتن این فرمانها نخواهند بود. پس خدا رَوش ساختن مکانی مقدس را برای موسی شرح داد تا در آنجا، حضور او در میان ایشان ساکن شود، و قوم بتوانند حیواناتی برای قربانی گناه به آن مکان بیاورند. خون این حیوانات مانند یک پوشش، نمی­گذاشت خدا بر گناه آنان بنگرد. هرچند این قربانی­ها گناه را می­پوشاندند، ولی آن را از بین نمی­بردند. 

– امید، فصل 7

مشاهده و بررسی

وقتی خدا شریعت را به عبرانیان داد، می­دانست قوم بخاطر گناهی که بشریت را فاسد گردانیده (درس 18)، قادر به نگاه داشتن این فرمانها نخواهند بود. شاید اینطور به نظر بیاید که خدا از سر بیرحمی، به عبرانیان معیاری را داد که می­دانست نمی­توانند طبق آن زندگی کنند. اما بیایید کمی عمیق­تر به این موضوع نگاه کنیم. بزرگترین نیاز انسان داشتن ارتباط سالم با خداست. از آنجایی که شریعت بیانگر شخصیت خداست، انسان نمی­تواند آن را کنار بگذارد و رابطۀ مستقیمی با خدا داشته باشد. شریعت نشان می­دهد که خدا کیست. شریعت نیز به اندازۀ خدا، قدوس، عادل و نیکوست... (رومیان 7: 16). اگر انسان بخواهد ارتباط مستقیمی با خدا پیدا کند، باید ارتباط مستقیمی با شریعت داشته باشد. 

خدای پُر از فیض، رحمت و حکمت، راهی را برای قوم اسرائیل فراهم می­کند تا ارتباط مستقیم خودشان را با او حفظ کنند، هرچند به طور اجتناب­ناپذیری شریعت را زیرپا می­گذاشتند. همانطور که در ویدئوی امید گفته شد، خدا روش ساختن مکانی مقدس را برای موسی شرح داد تا در آنجا، حضور او در میان ایشان ساکن شود، و قوم بتوانند حیواناتی برای قربانی گناه به آن مکان بیاورند. خون حیوانات مانند یک پوشش، نمی­گذاشت خدا بر گناه آنان بنگرد. دستورالعملهای خدا در مورد این مکان مقدس، که مسکن خوانده می­شد، به تفصیل در خروج بابهای 25-27 آمده است. دستورات خدا در مورد قربانی­هایی که در آنجا تقدیم می­شد نیز مفصلأ در خروج بابهای 29-30 نوشته شده است.

در خروج 29: 36، می­خوانیم که این قربانی به عنوان "کفاره" تقدیم می­شد.1 کلمۀ "کفاره" از واژۀ عبری "کَفار، kaphar"2 برگردانده شده است که معنی لفظی آن "پوشاندن" است. (همین کلمه­ وقتی خدا به نوح گفت کشتی را با قیر "بپوشاند"، به کار رفته است.) وقتی گفته می­شد قربانی، کفارۀ گناه است، به نوعی این معنی را می­داد که "پوششی" برای گناه است. احمقانه است اگر فکر کنیم خدایی که همه چیز را می­بیند و می­داند، گناه را نمی­بیند، گویی توانایی دیدن از میان قربانی را ندارد. دقیق­تر این است که بگوییم خدا به گذراندن قربانی اینطور احترام می­گذاشت که دستکم در دوره­ای از زمان، به گناه انجام شده نگاه نمی­کرد و آن را داوری نمی­نمود.

اگر جهشی به جلو به عهد جدید کنیم (عبرانیان 10: 4)، خواهیم دید که هرچند این قربانی­ها گناه را "می­پوشاندند"، اما آن را از بین نمی­بردند. به علاوه می­بینیم زمانی خواهد رسید که هرچه پنهان بوده، آشکار خواهد شد (1قرنتیان 4: 5 و 3: 13). به گفتۀ دیگر، پوشش­ها برداشته خواهد شد و اعمال خوب یا بد هر شخص، آشکار می­گردد (2قرنتیان 5: 10، مکاشفه 20: 12). 

قربانی­های عبرانیان برای کفارۀ گناه مانند یک تعهدنامه بود. وقتی کسی پول زیادی را قرض می­گیرد، ممکن است قرض دهنده از او بخواهد قراردادی (تعهدنامه­ای)3 را امضا کند که تا زمان معینی قرض را پس خواهد داد. این تعهدنامه بدهی را از بین نمی­برد، بلکه به آن فرد اجازه می­دهد تا زمان بازپرداخت بدهی، به زندگی معمول خود بپردازد. به همین شکل، قربانی­ها به عبرانیان اجازه می­دادند تا رابطۀ مستقیم خود را با خدا حفظ کنند. آنها گناه را از بین نمی­بردند، بلکه راه حلی موقتی برای مسئلۀ گناه بودند تا زمانی که رهانندۀ موعود گناه را تا ابد از جهان برگیرد (یوحنا 1: 29). این قربانی­ها اشاره به زمانی داشتند که یک قربانی کامل و بی­عیب، بازپرداخت نهایی را انجام دهد و بدهی گناه را کاملأ صاف کند!

پرسش و تأمل

  • کتاب­مقدس می­گوید شریعت خدا نیکوست (رومیان 7: 12، 1تیموتائوس 1: 8). آیا فکر کردن به شریعت خدا (یا به طور کلی قوانین و مقررات) احساس خوبی در شما برمی­انگیزد یا احساس بد؟ چرا؟
  • برای اکثر مردم، تصور قربانی حیوانات، ناراحت کننده است. اما این نکته را در نظر داشته باشید که معالجۀ پزشکی متناسب با بیماری مورد نظر است. به عنوان مثال، شخصی که مبتلا به سرطان است احتمالأ تحت شیمی­درمانی قرار می­گیرد. بر روی کسی که نارسایی قلبی دارد، ممکن است جراحی قلب باز انجام شود. هیچکسی تحت چنین معالجاتی قرار نمی­گیرد، مگر اینکه بیماری­اش آن را ایجاب کند.
  • یک عمل گناه­آلود فقط یک اشتباه نیست، بلکه تخلف از شریعت خداست، و بنابراین تخلف نسبت به خود خداست. قدرت گناه ساکن در هر فرد، فقط دیدگاه بد و نادرست او نیست؛ بلکه قدرت تاریکی است که اگر با آن مواجه نشود، مرگ را ببار می­آورد. شاید کشتن حیوانات به نظر بعضی، زیاده­روی و افراط باشد، اما مسئلۀ گناه بسیاربزرگتر از آن است. احساس شما نسبت به دستورالعملهای خدا به عبرانیان برای گذرانیدن قربانی حیوانات به عنوان کفارۀ گناه چیست؟ توضیح دهید.

تصمیم­گیری و عمل

خروج 29-30 را بخوانید. در نظر داشته باشید که عبرانیان باید پیوسته برای کفارۀ گناهانشان قربانی می­گذراندند تا ارتباط مستقیم خود را با خدا حفظ کنند. اما برای کسانی که به کار رهاننده ایمان می­آورند، مسئلۀ گناه یکبار و برای همیشه حل شده است. اگر هرگز به این رهاننده ایمان نیاورده­اید، فورأ به بخش شناخت خدا در انتهای این راهنمای مطالعه مراجعه کنید. اگر به رهاننده برای مواجهه با گناه ایمان آورده­اید، خروج 29-30 را مطالعه کنید، و در حین دعا، خدا را برای وجود رهاننده و کاری که برایتان انجام داده، شکر کنید!

انجیل مقدس

For Further Study

Footnotes

1Easton, Matthew George, Atonement. (Easton’s Bible Dictionary Online, 1897; accessed on the Christian Classics Ethereal Library website). (http://www.ccel.org/ccel/easton/ebd2.html?term=atonement). Retrieved October 18, 2006.
2Atonement (kaphar). (Hebrew Lexicon – Word Studies, Ancient Hebrew Research Center, 2006). (http://www.ancient-hebrew.org/27_atonement.html). Retrieved October 18, 2006.
3Promissory Note, defined by Wikipedia, 2006. (http://en.wikipedia.org/wiki/Promissory_note). Retrieved October 18, 2006.