خدمات عیسی – تعلیم و معجزات

خدمات عیسی – تعلیم و معجزات

عیسی خود را ثابت می کند.


مقدمه

عیسی کارهای بسیار دیگر نیز کرد که اگر یک به یک نوشته می­شد، گمان نمی­کنم حتی تمامی جهان نیز گنجایش آن نوشته­ها را می­داشت.

– یوحنا 21: 25

همین کارها که می­کنم، خود بر من شهادت می­دهند که مرا پدر فرستاده است.

– یوحنا 5: 36

مردم در طی سفرهای عیسی و شاگردانش، دور او جمع می­شدند. او استاد ارتباط جمعی بود. با داستانها و تشبیهات شگفت­آوری، راهها و روشهای خدا را به مرد می­آموخت و آنها را به زندگی مطابق این راهها فرامی­خواند. عیسی با شفقت با رانده­شدگان و دلشکستگان رفتار می­کرد. کسانی را که دلی پرغرور داشتند، ملزم می­ساخت. با اقتدار فرستادۀ الهی سخن می­گفت، ولی فقط مرد کلام نبود.

عیسی شفقت و دلسوزی­اش را با معجزات قدرتمندانه ثابت می­کرد. بنابر گزارش اناجیل، او طوفانها را آرام می­نمود و بر دریا قدم می­زد. در دو مورد، فقط چند قرص نان و تعداد کمی ماهی را چنان تکثیر کرد که هزاران نفر از آنها خوردند. کوران را بینا می­کرد، لنگان را خرامان می­نمود، و مردم را از امراض شدید شفا می­بخشید. دیوها را از مردم بیرون می­راند، و حتی مردگان را زنده می­کرد. عیسی سی سال را در گمنامی سپری کرد. ولی اکنون، قدرت خود را بر جهان فیزیکی و جهان روحانی، بر حیات و مرگ آشکار می­ساخت.

– امید، فصل 9

مشاهده و بررسی

عیسی در طول سه سال میان تعمید خود و مرگ و قیامش، در سرتاسر سرزمین عبرانیان سفر کرد و به مردم خدمت نمود. خدمات عمومی او دو جنبۀ اصلی داشت. اولین جنبه، تعالیم وی بود.

مشخصۀ تعالیم عیسی در کتاب­مقدس، اقتدار (متی 7: 29، مرقس 1: 22، لوقا 4: 32)، و حکمت (متی 13: 54، مرقس 6: 2) بود. کلماتی که بیش از همۀ توصیف­کنندۀ واکنش شنوندگان به تعالیم عیسی است، عبارتند از: تحیٌر (متی 7: 28، مرقس 1: 22، لوقا 4: 32) و شگفت­زدگی (متی 13: 54، 22: 33، مرقس 6: 2، 11: 18). حتی کسانی که نسبت به رهانندۀ موعود بودن عیسی تردید دارند، تعالیم او را قابل توجه می­دانند. "موعظۀ سر کوه" او و مثل­های1 متعددش در زمرۀ حکیمانه­ترین گفته­های ادبی جهان جای دارند.

دومین جنبۀ خدمات عیسی مربوط می­شود به معجزاتی که او به ظهور آورد. قسمت بیشتر درس امروز دربارۀ معجزات عیسی است. اما پیش از اینکه جلوتر برویم، بگذارید چند اصطلاح را معنی کنیم. کلمۀ امروزی "معجزه" برگردانی از کلمۀ لاتین میراکولوم (miraculum)، به معنی "یک اعجاز" یا "چیزی اعجاب انگیز"2 است. در کتاب­مقدس، چهار کلمه (دو عبری و دو یونانی) به چشم می­خورند که برگردانشان کلمۀ "معجزه" است. در هر مورد، کلمات به کار رفته نشان از دخالت خدا بوسیلۀ کنارگذاشتن، معلق کردن، یا تعدیل نمودن سیر معمول و طبیعی وقایع، دارد.3 معنی اصطلاح کتاب­مقدسی "معجزه"، بسیار فراتر از ریشۀ لاتینی آن است.

توجه داشته باشید که کاربرد کتاب­مقدسی این کلمۀ فقط به درگیر شدن خدا در امور انسان اشاره نمی­کند. بلکه اشارۀ آن به گفتۀ سی.اس.لوئیس " مداخلۀ الهی در طبیعت، بوسیلۀ قدرتی مافوق طبیعی" است.4 خدا در زندگی روزمرۀ ما کارهای بی­شماری انجام می­دهد، اما ضرورتأ قوانین طبیعی را زیر پا نمی­گذارد. اما اگر شما یک روز دچار سرطان مرگباری بودید، و روز بعد از آن سرطان به کلی ناپدید شد، تضاد کاملی در قوانین طبیعی در وجودتان نمایان می­شود.

کتاب­مقدس 35 معجزۀ عیسی را در طی سه سال خدمات عمومی او به ثبت رسانده است. این معجزات گستره­ای از راه رفتن بر روی آب تا زنده کردن مردگان دارد. می­توانید فهرستی از این 35 معجزه را در انتهای این راهنمای مطالعه ملاحظه کنید. اما در نظر داشته باشید که اینها تنها معجزاتی بودند که به ثبت رسیده­اند. کتاب­مقدس همچنین بیان می­دارد که عیسی کارهای بسیار دیگر نیز کرد که اگر یک به یک نوشته می­شد، تمامی جهان نیز گنجایش آن نوشته­ها را نمی­داشت! (یوحنا 21: 25).

یکی از اولین دلایل (اگر نگوییم اولین دلیل واقعی) ظهور معجزات ثبت شده در کتاب­مقدس این بود که آنها نشانه­های مؤید حضور یا مکاشفۀ خدا بودند. این موضوع هم در مورد معجزات خدا در عهد عتیق و هم در مورد معجزات عیسی صادق است. معجزات خروج 7-11 مؤید آن بودند که موسی از جانب خدا سخن می­گوید. در عهد جدید نیز عیسی گفت معجزاتش ثابت می­کنند او کیست و خدای پدر او را فرستاده است (یوحنا 5: 36). عیسی معجزاتی را به ظهور آورد تا مردم ایمان آورند او همان کسی است که ادعا می­کند. آیا شما نیز با ملاحظۀ معجزات عیسی، ایمان می­آورید؟

پرسش و تأمل

  • آیا با تعریف کتاب­مقدسی که در بالا از معجزه ارائه شد، موافق هستید؟ دلیل جواب مثبت یا منفی­تان را توضیح دهید.
  • آیا شناخت تعالیم و کارهای معجزه­آسای عمیق عیسی، در تفکری که نسبت به او دارید، تفاوتی ایجاد می­کند؟ دلیل جواب مثبت یا منفی­تان را توضیح دهید.

تصمیم­گیری و عمل

عیسی معجزاتی را به ظهور آورد تا مردم به او ایمان آورند. اما در بعضی از شرایط، او معجزه­ای انجام نمی­داد چون می­دانست به ایمان کسی منجر نخواهد شد. قلب آن افراد حتی پذیرای معجزه هم نبود. "در آنجا به علت بی­ایمانی ایشان، معجزات زیادی نکرد" (متی 13: 58).

گاهی مردم دلیل می­آورند که اگر خدا کاری در زندگیشان انجام دهد، به او ایمان می­آورند. اما خدا کاری را قبلأ انجام داده است. او پسر خود را فرستاد که با انجام معجزات به جهان آمد تا ما ایمان آوریم. در مرقس 9: 23، عیسی گفت: "برای کسی که ایمان دارد همه چیز ممکن است." شاید بخواهیم خدا خود را به ما ثابت کند، اما بر اساس این سخنان، اول باید قلبی با ایمان داشت.

وقتی را صرف خواندن معجزات به ثبت رسیدۀ عیسی کنید که در انتهای این راهنمای مطالعه فهرست­وار آمده است. از خدا بخواهید در حین خواندن آنها خود را به شما نمایان کند.

انجیل مقدس

For Further Study

Footnotes

1Ken Palmer, Parables of Jesus Christ. (© Life of Christ, Ken Palmer, 1998–2006). (http://www.lifeofchrist.com/teachings/parables/). “A parable is an earthly story with a spiritual truth.”
2Miracle [LAT. miraculum, from mirari, to wonder]. (© Net Industries, Online Encyclopedia, 2006; originally appearing in Volume V18, Page 572 of the 1911 Encyclopedia Britannica). (http://encyclopedia.jrank.org/MIC_MOL/MIRACLE_Lat_miraculum_from_mira.html). Retrieved November 1, 2006.
3Miracles of Jesus – Man on a Mission. (© AllAboutJesusChrist.org, 2002 – 2006). (http://www.allaboutjesuschrist.org/miracles-of-jesus.htm). Retrieved November 1, 2006.
4John–Erik Stig Hansen, Do Miracles Occur? (©John Visser, Into the Wardrobe: A C. S. Lewis Website, 1994–2006). (http://cslewis.drzeus.net/papers/miracles.html). Retrieved November 1, 2006.