شریعت – آیینۀ خدا

آیینه می تواند چهرۀ کثیف را نشان دهد، ولی نمی تواند چهره را پاک کند.


مقدمه

زیرا هیچ بشری با به­جا آوردن اعمال شریعت، در نظر خدا پارسا شمرده نمی­شود، بلکه شریعت تنها گناه را به ما می­شناساند.

– رومیان 3: 20

مشاهده و بررسی

در دو درس گذشته به شریعتی پرداختیم که خدا به عبرانیان بخشید. خدا وعده داد که اگر عبرانیان از شریعت اطاعت کنند، برکت خواهند یافت، اما نااطاعتی­شان به مجازات خواهد انجامید. همچنین دیدیم که خدا که می­دانست عبرانیان قادر به انجام کامل و مستمر شریعت نیستند، راهی برای پوشاندن گناهشان بوسیلۀ گذراندن قربانی­ها فراهم کرد.

اما یک جنبۀ مهم دیگر از شریعت وجود دارد که باید مورد توجه قرار دهیم. بسیاری از مردم تصور می­کنند که شریعت داده شد تا به واسطۀ آن انسان با خدا رابطۀ درستی داشته باشد. اما کتاب­مقدس در این مورد به روشنی می­گوید (رومیان 3: 20) که هیچ کسی نمی­تواند با نگاه داشتن شریعت، در حضور خدا راست بایستد (پارسا شمرده شود). کمی تأمل کنید. اگر ما می­توانستیم کاملأ به شریعت عمل کنیم (که نمی­توانیم)، باز هم آلوده به گناهی بودیم که از طریق آدم به همۀ بشر انتقال یافته است (مراجعه کنید به درس 18). گناه انسان را از خدا جدا می­کند. حتی اگر شما هرگز گناه نکرده باشید، گناهی که در شماست، از خدا جدایتان می­کند.

با مطالعۀ کتاب­مقدس، در می­یابیم که شریعت هم برای خدا و هم برای انسان مثل یک آیینه است. ما در شریعت انعکاس واقعی شخصیت خدا را می­بینیم. این انعکاس، قدوسیت و عدل خدا را نشان می­دهد. اما می­توانیم در شریعت، چهرۀ واقعی خودمان را هم ببینیم. عدم توانایی ما برای نگاه داشتن شریعت، آشکار می­سازد که ما به اندازۀ معیار خدا، مقدس و پارسا نیستیم. چیزی در ما وجود دارد که نمی­گذارد به این معیار برسیم، و آن چیز بر اساس رومیان 3: 20، گناه است.

یک آیینه می­تواند به شما نشان دهد که باید صورتتان را بشویید. اما نمی­تواند برای شستن صورت شما مورد استفاده قرار گیرد. هیچ انسان عاقلی آیینه را به صورتش نمی­مالد تا آن را پاک کند. باید از یک مادۀ پاک کننده مثل صابون استفاده کرد. این موضوع دربارۀ شریعت نیز صادق است. شریعت نمی­تواند ما را از گناه پاک کند، ولی می­تواند به ما نشان دهد که نیاز به پاک شدن داریم. می­تواند احساس نیاز به رهانندۀ موعود، یعنی تنها کسی که قادر به از میان برداشتن گناه است، در ما برانگیزد!

پرسش و تأمل

  • آیا تا بحال اصطلاح "شریعت­گرایی/قانون­پرستی"1 را شنیده­اید؟ این اصطلاح مربوط به کسانی است که معتقدند نجات (راست بودن در برابر خدا) فقط بواسطۀ نگاه داشتن شریعت کسب می­شود. اما اگر شریعت مانند آیینه باشد، و نه مادۀ پاک کننده، آیا شریعت­گرایی به عنوان راهی برای پارساشمرده شدن، بی­معنا نیست؟ به نظر شما چه دلیلی دارد که مردم به این اعتقاد پایبند می­شوند؟
  • دو موضع افراطی دربرابر شریعت وجود دارد. یکی شریعت­گرایی است که در بالا تعریفش کردیم. دیگری که آن را "مُجازگرایی"2 می­خوانیم، بیان می­دارد که فیض خدا به اندازه­ای است که شریعت عملأ در برابر آن حرفی برای گفتن ندارد. این دو دیدگاه، دو قطب افراطی متقابل هستند و معمولأ نظر اکثر مردم چیزی میان این دو است. شما خودتان را در کدام قسمت این طیف می­دانید، نزدیکتر به شریعت­گرایی یا مجازگرایی؟ چرا؟

تصمیم­گیری و عمل

هر شخص به طور ایده­آل تعادلی میان دو افراط و تفریط شریعت­گرایی و مُجازگرایی، پیدا می­کند. شاید نقطۀ میانی این طیف را بتوان آزادی نامید.3 کسی که در برابر خدا واقعأ آزادی دارد، کسی است که آزادانه به شریعت بعنوان معیار قدوسیت و عدالت خدا احترام می­گذارد (رومیان 7: 12) و در عین حال از بند شریعت بعنوان وسیله­ای برای راست شدن دربرابر  خدا، آزادند.

آزادی، هدف خدا برای همۀ پیروانش است. اگر شما متمایل به مجازگرایی هستید، زمانی را برای مطالعۀ شریعت خدا، مخصوصأ ده فرمان (خروج 20: 1-17 و تثنیه 5: 6-21) اختصاص دهید. اگر تمایل بیشتری به شریعت­گرایی دارید، وقتی را صرف مطالعۀ رومیان 6، 7 و 8 ، یا کتاب غلاطیان کنید. از خدا بخواهید تا از این مطالعه استفاده نماید و شما را برای ایجاد رابطۀ درستی با شریعت و با خودش، آزاد سازد!

انجیل مقدس

For Further Study

Footnotes

1Legalism (theology). (© Wikipedia. 2006). (http://www.answers.com/topic/legalism-theology). Retrieved October 18, 2006.
2License. (© Answers Corporation, 2006). (http://www.answers.com/topic/license). Retrieved October 18, 2006.
3Liberty. (© Answers Corporation, 2006). (http://www.answers.com/topic/liberty). Retrieved October 18, 2006.