رستاخیز – واقعیت یا خیال?

رستاخیز – واقعیت یا خیال?

اثبات رستاخیز


مقدمه

...در سپیده­دم نخستین روز هفته، مریم مجدلیه و آن مریم دیگر به دیدن مقبره رفتند. ناگاه زمین­لرزه­ای شدید رخ داد، زیرا فرشتۀ خداوند از آسمان نازل شد و به سوی مقبره رفت و سنگ را از برابر آن به کناری غلتانید و بر آن بنشست. چهرۀ آن فرشته همچون برق آسمان می­درخشید و جامه­اش چون برف، سفید بود. نگهبانان از هراس دیدن او به لرزه افتاده، چون مردگان شدند! آنگاه فرشته به زنان گفت: "هراسان مباشید! می­دانم که در جستجوی عیسای مصلوب هستید. او اینجا نیست، زیرا همان­گونه که فرموده بود، برخاسته است!"

– متی 28: 1-6

در سپیده­دم روز سوم پس از برصلیب شدن عیسی، گروهی از زنان به دیدن مقبره رفتند.

آنها اولین کسانی نبودند که به آنجا رفتند. پیشتر، فرشتۀ خدا از آسمان فرود آمده بود. سربازانی که از مقبره نگهبانی می­کردند، از ترس میخکوب شدند، و آن فرشته سنگی که ورودی مقبره را بسته بود، به کناری غلتانید. مقبره خالی بود! عیسی درست همانطور که وعده داد، از مردگان برخاسته بود!

... در طی چهل روز پس از آن، عیسی در جسم به بسیاری از مردم ظاهر شد. او با بعضی راهپیمایی کرد و صحبت نمود. با سایرین غذا خورد. یکبار بر بیش از پانصد نفر ظاهر شد.

– امید، فصل 11

مشاهده و بررسی

واقعیت تاریخی رستاخیز عیسی چه اهمیتی دارد؟ پولس رسول می­نویسد اگر عیسی از مردگان برنخاسته، ایمان ما باطل است! (1قرنتیان 15: 17). در درسهای آینده که به اهمیت رستاخیر می­پردازیم، درک عمیقتری از این بیانیۀ قدرتمند پولس خواهیم یافت. اما بیایید کارمان را با شواهد گیج­کننده­ای که نشان می­دهند عیسی واقعأ از مردگان برخاست شروع کنیم، و ببینیم این موضوع چنانکه منتقدان ادعا می­نمایند، ساختگی نبوده و یک افسانۀ خیالی نیست.

کتابهای زیادی دربارۀ این موضوع نوشته شده، اما در راستای هدف این دروس، به چهار نوع مدرک موجود می­پردازیم: 

  • قبر خالی – عیسی آشکار را گفته بود که از مردگان برخواهد خاست. رهبران دینی عبرانیان با دانستن این موضوع، می­ترسیدند مبادا کسی جسد او را بدزدد و شایعۀ رستاخیزش را پخش کند. پس آنها فرماندار را راضی کردند، سربازانی را مأمور نگهبانی از اطراف مقبره نماید و یک مُهر رسمی روی مقبره قرار دهد (متی 27: 62-66). سربازان فرماندار انگیزۀ قوی برای محافظت از مقبره داشتند، زیرا می­دانستند اگر از اطاعت دستور خودداری کنند، مجازات مرگ به انتظارشان خواهد بود. شکستن مُهر دولتی نیز مجازات مرگ را به دنبال داشت، و با اینحال مقبره خالی بود!
  • شاهدان عینی – کتاب­مقدس رویارویی بسیاری از مردم از اقشار مختلف را با عیسای رستاخیز کرده  (از جمله شاگردان و رسولان که بهتر از هر کسی او را می­شناختند)، به ثبت رسانیده است (متی 28: 9-10، 16-20؛ مرقس 16: 12-18؛ لوقا 24: 13-43؛ یوحنا 20: 14-18، 26-29؛ 21: 15-23). در یک مورد، عیسی به جمعیتی 500 نفره ظاهر شد (1قرنتیان 15: 6).
  • واکنش شاگردان – حتی با وجود قبر خالی و شاهدان عینی، بعضی استدلال می­کنند که رستاخیز عیسی، بیش از دسیسه­ای که بدقت طراحی شده، نیست. اما این استدلال با در نظر گرفتن سرسپردگی پرشور شاگردان پس از رستاخیز عیسی، رنگ می­بازد. به غیر از یکی از دوازده شاگرد عیسی، بقیه بخاطر ایمان پایدارشان به او شهید شدند. در صورت نیرنگ­آمیز بودن رستاخیز عیسی، این افراد بیش از هر کس دیگری متوجه موضوع می­شدند. اما آنها را بخاطر ایمانشان در روغن داغ زنده زنده جوشاندند، با اره دو نیم کردند، سروته مصلوب نمودند، جلوی شیران انداختند و با تیر و کمان اعدام کردند. بعضی از مردم حاضرند جانشان را بخاطر آنچه ایمان به حقیقتش دارند، بدهند ولی فقط افراد دیوانه یا ابله ممکن است حاضر شوند بخاطر چیزی که می­دانند دروغ است، بمیرند.
  • شهادت کارشناسان – در جریان محاکمات قضایی، معمولأ  دادگاه از کارشناسانی دعوت می­کند تا شواهد را ارزیابی نمایند. در طول زمان، دانش­آموختگان بی­شماری شواهد رستاخیز عیسی را سبک و سنگین کرده­اند و به این نتیجه رسیده­اند که این موضوع یک واقعیت تاریخی است. همانطور که در بالا گفتیم، کتابهای زیادی دربارۀ آن نوشته شده است. به عنوان مثال، به نقل قولی از توماس آرنولد، پروفسور سلطنتی تاریخ مدرن در دانشگاه آکسفور و نویسندۀ کتاب: تاریخ روم توجه کنید: "سالهاست که نوشته­های تاریخی درزمانهای دیگر را مطالعه می­کنم، و شواهد نویسندگان آنها را ارزیابی می­نمایم. در تاریخ بشر هیچ واقعیت تاریخی اثبات شده­ای را ندیده­ام که به اندازۀ نشانۀ بزرگی که خدا در مرگ و رستاخیز مسیح از مردگان به ما بخشیده، موثق­ و از هر نظر کامل باشد و هر جستجوگر منصفی را قانع کند."

پرسش و تأمل

  • آیا شواهدی که در بالا ارائه شد، از نظر شما برای قبول رستاخیز به عنوان واقعیت تاریخی، کفایت می­کنند؟ دلیل جواب مثبت یا منفی­تان چیست؟ اگر جوابتان منفی است، به عقیدۀ شما چه دلیلی واقعی بودن آن را ثابت می­نماید؟
  • خدا دیگر چه می­توانست بکند تا مدرک کافی برای قبول واقعیت برخاستن عیسی از مردگان به ما بدهد؟
  • آیا امروز مواردی وجود دارد که هرچند شواهد مربوط به آنها کمتر از رستاخیز عیسی است، شما آنها را به عنوان واقعیت می­پذیرید؟ چرا قبول می­کنید که این موارد را باور نمایید؟

تصمیم­گیری و عمل

توما، یکی از شاگردان عیسی، نسبت به برخاستن عیسی از مردگان تردید داشت. او به سایر شاگردان گفت تا زخمهای عیسی را لمس نکند، حرفشان را باور نخواهد کرد. پس عیسی بر توما ظاهر شد و به او فرصت داد تا همین کار را انجام دهد. توما در پاسخ گفت: "خداوند من و خدای من!"

اکثر دانش­آموختگان کتاب­مقدس معتقدند که توما به ایران و از آنجا به هندوستان رفت تا دربارۀ عیسی، رهانندۀ موعود خدا موعظه کند. بعضی باور دارند که او تا چین هم سفر کرد. همچنین این باور وجود دارد که توما پس از هدایت بسیاری به ایمان به عیسی، در هندوستان شهید شد.1

توما مردی بود که شک کرد. اما پس از اینکه متقاعد شد، خود را کاملأ وقف خدمت به عیسی کرد. آیا شما دربارۀ عیسی متقاعد شده­اید؟ اگر اینطور است، چگونه به او پاسخ داده­اید؟

بسیاری از مردم تردیدهایی دربارۀ عیسی داشته­اند (یا هنوز دارند). بعضی مانند توما صادق هستند و نمی­توانند در قلب یا ذهنشان بپذیرند و ایمان بیاورند. اما دیگران فقط در پشت آنچه شک و تردید می­خوانند، خود را پنهان می­کنند تا از آنچه به خوبی می­دانند حقیقت دارد، اجتناب نمایند. اگر یکی از این تعاریف دربارۀ شما صادق است، بدانید که نقطۀ شروع برای همۀ افرادی که خدا را زیر سئوال می­برند، همینجاست. با خدا صادق باشید! توما درمورد شک خود صادق بود و خدا هرچه نیاز داشت، برایش انجام داد.

"...آنگاه که مرا بجویید، مرا خواهید یافت؛ اگر مرا به تمامی دل خود بجویید." (ارمیا 29: 13)

انجیل مقدس

For Further Study

Footnotes

1William McBirnie, “Thomas” from his book The Search for The Twelve Apostles. (© 2006 BiblePath.Com, 2006). (http://www.biblepath.com/thomas.html). Retrieved November 27, 2006.