آمدن روح القدس

روح القدس و راز تثلیث.


مقدمه

و من از پدر خواهم خواست و او مدافعی دیگر به شما خواهد داد که همیشه با شما باشد، یعنی روح راستی که جهان نمی­تواند او را بپذیرد، زیرا نه او را می­بیند و نه می­شناسد؛ اما شما او را می­شناسید، چرا که نزد شما مسکن می­گزیند و در شما خواهد بود. شما را بی­کَس نمی­گذارم، نزد شما می­آیم. پس از اندک زمانی جهان دیگر مرا نخواهد دید، اما شما خواهید دید، و چون من زنده­ام، شما نیز خواهید زیست. در آن روز خواهید دانست که من در پدر هستم و شما در من و من در شما.

– یوحنا 14: 16-20

چون روز پنتیکاست فرارسید، همه یکدل در یک جا جمع بودند که ناگاه صدایی همچون صدای وزش تندبادی از آسمان آمد و خانه­ای را که در آن نشسته بودند، به تمامی پُر کرد. آنگاه زبانه­هایی دیدند همچون زبانه­های آتش که تقسیم شد و بر هر یک از ایشان قرار گرفت. سپس همه از روح­القدس پُر گشتند و آن­گونه که روح بدیشان قدرت تکلم می­بخشید، به زبانهای دیگر سخن­گفتن آغاز کردند. و در آن روزها، یهودیان خداترس، از همۀ ممالک زیر آسمان، در اورشلیم به­سر می­بردند. چون این صدا برخاست، جماعتی گرد آمده، غرق شگفتی شدند، زیرا هر یک از ایشان می­شنیدند که آنان به زبان خودش سخن می­گویند.

– اعمال 2: 1-6

... همه می­شنویم که اینان به زبان ما مدح اعمال عظیم خدا را می­گویند.

– اعمال 2: 11

هنوز بیش از چند روز از صعود عیسی به آسمان نگذشته بود، و پیروانش در یکجا جمع بودند. ناگهان صدایی مانند تُندباد از آسمان آمد و آن خانه را پُر ساخت. آنها زبانه­هایی مثل زبانه­های آتش دیدند که بر هر یک از ایشان قرار گرفت.  همگی پُر از روح­ قدوس خدا گشتند و شروع به سخن گفتن به زبانهای دیگری غیر از زبان خودشان کردند. همانطور که عیسی وعده داده بود، پیروانش تنها و بی­کس نماندند، زیرا حضور او بوسیلۀ روح خدا که ایشان را پُر می­ساخت، در ایشان نمایان بود.

– امید، فصل 12

مشاهده و بررسی

عیسی در شب قبل از برصلیب شدنش به شاگردان خود وعده داد که آنها را یتیم و بی­کس نمی­گذارد. او به ایشان گفت که پدر روح­القدس را که مدافع و مددکار است خواهد فرستاد (یوحنا 14: 16)، تا همیشه با ایشان بماند. پنجاه روز پس از رستاخیز (روز پنتیکاست)، وعدۀ عیسی به انجام رسید. روح­القدس آمد و پیروان عیسی را پُر ساخت.

در پیدایش 1: 26 خدا دربارۀ خود با ضمیر جمع صحبت می­کند. "انسان را به صورت خود شبیه خود بسازیم." در متی 28: 19 عیسی گفت: "پس بروید و همۀ قومها را شاگرد سازید و ایشان را به نام پدر و پسر و روح­القدس تعمید دهید." این آیات (و بسیاری آیات دیگر1) از حقیقتی سخن می­گویند که کتاب­مقدس آشکارا تعلیم می­دهد، هرچند لزومأ توضیحی درباره­اش ارائه نمی­کند. خدا یکتاست (تثنیه 6: 4)، و سه در یک است. او یک خدا با سه بخش مختلف نیست. او سه خدای مجزا در یک جمع نیست. خدا سه در یک است. این حقیقت به عنوان آموزۀ تثلیث شناخته می­شود، و هرچند کلام خدا از آن حمایت می­نماید، اما همچنان در ذهن بشر یک معما و راز پوشیده است.

همانطور که کتاب­مقدس دربارۀ پدر و پسر به عنوان خدا سخن می­گوید، برای روح­القدس نیز همان صفات الهی را به شرح زیر قائل است: 

  • جاودانی (ازلی و ابدی) – بدون ابتدا و انتها (عبرانیان 9: 14)
  • قادر مطلق – دارای قدرت مطلق (لوقا 13: 5)
  • همه­جا حاضر – در یک زمان در همه­جا حاضر است (مزمور 139: 7)
  • دانای مطلق – دانا بر همه­چیز (1قرنتیان 2: 10و11)

روح­القدس هرچند خداست، تمامی صفات الهی را دارد، اما جلب توجه نمی­کند. اکثر الهیدانان می­گویند خدمت روح­القدس بیشتر میانجی­گری و بازنمود (آشکار سازی) شخصیت و حضور عیسی مسیح در خدای پدر است. در یوحنا 14: 9، عیسی گفت: "کسی که مرا دیده، پدر را دیده است." روح­القدس عیسی را آشکار می­کند (یوحنا 15: 26) و عیسی پدر را آشکار می­سازد.

مسیح در 1یوحنا 4: 16 بیان می­کند که خدا محبت است. در نظر داشته باشید که برای ابراز محبت، باید طرف مقابلی نیز وجود داشته باشد. برخی استدلال می­آورند که خدا انسان را آفرید تا طرف مقابلی برای ابراز محبت او باشد. اما ضرورتی نداشت زیرا از ازل، خدای تثلیث طرفی برای ابراز محبت در میان خود داشته است! در واقع، بنابر توصیف یکی از الهیدانان، تثلیث انفجار بی­نهایت محبت و حیات از یکی به دیگری است!2 دربارۀ انفجار جاودانی کمی فکر کنید.

روح­القدس که آمد تا پیروان عیسی را پر سازد، ایشان را مجهز نمود تا وارد این شراکت صمیمانه و ابدی که میان پدر، پسر و روح­القدس بود، بشوند، و در آن سهیم گردند. این همان موضوعی است که عیسی در آخرین آیه منتخب از یوحنا 14 در بالا توصیف می­کند و می­گوید: "در آن روز خواهید دانست که من در پدر هستم و شما در من و من در شما."

پیروان عیسی پس از پر شدن از روح­القدس، با قدرت بیرون رفتند و به زبانی آسمانی از شگفتی­های خدا گفتند، و هرکسی می­شنید که آنها به زبان خودش سخن می­گویند. این روح­القدس بود که عیسی را به دیگران می­شناساند، و اکنون نیز کار روح­القدس همان است!

پرسش و تأمل

تحلیل­های زیادی برای تشریح آموزۀ تثلیث ارائه شده است. حدود 20 سال پیش، یک پروفسور الهیات، تحلیلی را با دانشجویان در میان گذاشت، و تثلیث را با ابعاد طول، عرض و ضخامت یک کتاب مقایسه کرد. طول کتاب، عرض آن نیست؛ عرض آن نیز، ضخامتش نیست. این سه بعد، را می­توان به طور مجزا توصیف کرد، با اینحال به همدیگر مرتبط هستند. اگر یکی از این ابعاد را برداریم، دیگر یک کتاب را توصیف نمی­کنیم.3 به همین ترتیب، خدای تثلیث سه عضو مجزا دارد که به همدیگر مرتبط هستند، و اگر بخواهیم یکی از آن را برداریم دیگر خدایی نداریم.

مطمئنأ هیچ تحلیلی به خودی خود نمی­تواند ما را قادر سازد تا راز غیرقابل درک تثلیث را کاملأ درک کنیم. اما این تحلیل­ها ما را یاری می­دهند. آیا تشبیه بالا برای درک تثلیث کمکی به شما کرد؟ دلیل جواب مثبت یا منفی­تان چیست؟ چطور می­توانید به شخص دیگری برای درک راز تثلیث کمک کنید؟

تصمیم­گیری و عمل

همانطور که پولس رسول در انتهای بحث خود در کتاب رومیان (رومیان 15: 13) می­نویسد: "اینک خدای امید، شما را از کمال شادی و آرامش در ایمان داشتن آکنده سازد تا با قدرت روح­القدس، سرشار از امید باشید." بدیهی است خدا انتظار ندارد ما به قوت خودمان، زندگی­ای بسازیم که او را تکریم نماید. او از ما می­خواهد تا بر روح­القدس تکیه کنیم. وضعیت قدم برداشتن شما با خدا چگونه است؟ آیا خسته و مانده شده­اید؟ عیسی گفت: "بیایید نزد من، ای تمامی زحمتکشان و گرانباران، که من به شما استراحت خواهم بخشید" (متی 11: 28). لحظه به لحظه، با ایمان، به خدای پدر توکل کنید تا حضور عیسی را در شما و بوسیلۀ شما، بواسطۀ قدرت روح­القدس آشکار سازد. به روح­القدس اجازه دهید که دائمأ شما را پُر کند.

انجیل مقدس

For Further Study

Footnotes

1Genesis 3:22; Genesis 11:7; Isaiah 6:8; 2 Corinthians 13:14.
2Leonardo Boff, Holy Trinity, Perfect Community. Orbis Books, 2000, p.15.
3Harold Willmington, Willmington’s Bible Study Library 1 & 2: The Doctrine of the Trinity. p.9. Retrieved December 11, 2006.